U bent hier
Hoe gemeentebesturen meer verkeersslachtoffers maken

Als het aantal verkeersslachtoffers door het toedoen van lokale besturen opnieuw stijgt, zullen die gemeentebesturen dan echt de vermoorde onschuld spelen? Het verband tussen een te hoge snelheid en de kans op verkeersongevallen en verkeersslachtoffers is bewezen. Automobilisten die zich niet aan snelheidsbeperkingen houden moeten daarvoor dan ook een gepaste straf krijgen. De manier waarop verschillende gemeenten dat nu willen aanpakken moet ons evenwel zorgen baren.
Een automobilist die aan een te hoge snelheid rijdt, heeft minder tijd om te reageren bij een onverwachte gebeurtenis op de weg. Bij een hogere snelheid neemt ook het risico op een ongeval toe.
Redenen te over dus om niet te snel te rijden en ervoor te zorgen dat we automobilisten niet uitnodigen om sneller te rijden. Redenen te over ook om erop toe te zien dat zij die zich toch niet aan snelheidsbeperkingen houden, daarvoor een gepaste straf krijgen.
Steeds vaker gebruikt de overheid trajectcontroles om te controleren op overdreven snelheid. Het is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Een erg performant systeem bovendien. De ervaring leert dat op stukken snelweg met trajectcontrole het aantal snelheidsovertreders én het aantal verkeersongevallen daalt. Meer nog: ook het aantal ongevallen voor en na de zone met trajectcontrole daalt aanzienlijk.
Nu zijn er privébedrijven die wel brood zien in die trajectcontroles. Ze bieden aan heel wat steden en gemeenten een sleutel-op-de-deur oplossing aan. Zo voorzien ze in zowel de installatie, de uitbating en het onderhoud van de trajectcontroles. In ruil daarvoor krijgen ze €24 per boete. Om de winst te maximaliseren eisen ze wel dat snelheidsbeperkende maatregelen worden verwijderd. Dat is ronduit cynisch maar niet verwonderlijk. Voor het privébedrijf geldt: hoe meer boetes, hoe groter de winst.
Een overheid die niet eens doorheeft dat het doel van een echt verkeersveiligheidsbeleid niet meer, maar net zo weinig mogelijk verkeersboetes is, is echt wel het noorden kwijt.
Meer snelheidsovertredingen uitlokken betekent meer automobilisten die te snel rijden, een grotere kans op ongevallen, en dus meer verkeersslachtoffers. Het privébedrijf heeft er alle belang bij dat zoveel mogelijk automobilisten te snel rijden. Dat kun je op geen enkele manier rijmen met meer verkeersveiligheid.
Enkele weken geleden kreeg ik als schepen bevoegd voor mobiliteit van datzelfde bedrijf een uitnodiging in de bus. Of ik wilde luisteren naar hun aanbod. Zelf noemen ze het “een oplossing”. Ik heb niet eens geantwoord. Hun aanbod is zo pervers dat het bijna misdadig is. Het leidt alleen maar tot meer ellende. Want wat anders kun je verwachten wanneer een overheid verkeersveiligheid ondergeschikt maakt aan de winst van een privébedrijf?
Ik doe er niet aan mee. Ik hoop dat de collega’s die dat wel doen, ’s avonds nog in de spiegel kunnen kijken. Al betwijfel ik het.